Prečo BMI nie je to, na čo by ste sa mali sústrediť?

Mnoho ľudí sa pri redukcii hmotnosti (tukov) zameriava na najznámejší index a to je BMI.

Čo to vlastne BMI je.

BMI je index telesnej hmotnosti a vypočíta sa ako pomer váhy v kilogramoch podelený štvorcom výšky v metroch. Hááá a teraz ste z toho mimo.

Dobre tak teraz po ľudsky. BMI si viete jednoducho vypočítať tak, že si svoju váhu dva krát po sebe podelíte svojou výškou v metroch. Napríklad ja mám 85 kg a meriam 1,95 m. Takže 85/1,95= 43,59 a to číslo opäť podelím svojou výškou 43,59/1,95 = 22,35

Tak paráda podľa tabuliek na BMI som v norme. Tak to sa naozaj teším. Má to však jeden háčik. BMI vychádza úplne na figu u športovcov (aj u bývalých) svaly totižto vážia viac než tuky. Pre deti platia úplne iné tabuľky, než pre dospelých. Ženy to majú tiež trochu inak, než muži. Takže v princípe u nikoho, kto niekedy nejako športoval, nedokážeme určiť koľko toho tuku na sebe naozaj nosí.

Ako zistiť objem tukov

Na základné určenie BMI, tukov a svalov Vám bude stačiť aj takáto Inteligentá váha s prepojením na aplikáciu, ktorú si stiahnete z Google play.

Na veľmi presné určenie tuku sa používajú špeciálne aspoň viacbodové váhy.   Tie samozrejme nemáte doma a vyšetrenie u odborníka tiež niečo stojí. Ale ak by ste chceli, tak si určite viete niekoho vygoooogliť.

Podľa mojej osobnej skúsenosti však bohato stačí, ak si vezmete obyčajný krajčírsky meter a odmeriate sa okolo pása. Ideálne miesto je +/- 2 cm pod pupkom. A ak ste v redukčnom režime, tak sa merajte na rovnako vysokom mieste každý druhý deň.

No a teraz Vám napadne jedna vec. Keď si mám merať obvod pása mám sa aj vážiť? 

Veľmi dobrá otázka. Nuž keď hovoríme o chudnutí, alebo redukcii tukov, tak máme na mysli váhu. Lenže čo ak sa Vaše tuky premieňajú na svaly a vy chudnúť napríklad vôbec nemusíte, no váš objem tukov sa bude redukovať. Má potom zmysel vážiť sa?

Asi nemusím odpovedať. Určite sa však vážte, pokiaľ redukujete tuky cestou zmeny stravovania, teda skoro „bez cvičenia“. Vtedy to svoj zmysel má. Ale oveľa dôležitejší ukazovateľ redukcie tukov je obvod pása!

Ešte presnejší je ukazovateľ keď obvod pása podelíte svojou výškou napr. 88 cm /195 cm = 0,45

Pokiaľ je to

číslo menšie ako 0,5 ste úplne OK,

číslo medzi 0,5 – 0,6 je už zdvihnutý prst,

a číslo nad 0,6 Vám oznamuje že je o 5 minút 12.nieko

Tento článok je upravená časť z ebooku – Kráľovná plesu alebo ako jesť a nepribrať. Autor: Mirosalav Kaclík 2021